Analiza rynku

Bardzo wiele ludzi nie podejmuje działania założenia własnej działalności gospodarczej pomimo posiadania ciekawego produktu czy unikalnej usługi. Dzieje się tak, ponieważ nie wierzą w swój produkt i boją się porażki. Rozwiązaniem na ten problem może być analiza rynku, która dzięki dostępnym narzędziom może być prosta.

Czym jest analiza rynku?

Analiza rynku pozwala nam lepiej zrozumieć mechanizmy i zachowania procesów rynkowych. Dzięki niej możemy dopasować działania naszej działalności do potrzeb konsumentów. Podczas analizy warto jest opracować mikro i makro elementy. Mikro polega na poznaniu konkurencji, potencjalnych klientów czy dostawców. Zaś badanie makro pomaga nam zrozumieć aspekty prawne, polityczne, technologiczne czy społeczne. Dane te są dla przedsiębiorcy bardzo ważne, ponieważ dzięki nim łatwiej będzie mu wejść na rynek. Będziemy mieć lepszą organizację pracy co może poskutkować większym sukcesem naszej firmy.

Mikrootoczenie

Model opracowany przez Michaela E. Portera polega na ocenieniu sił oddziaływania nabywców i dostawców, natężenie konkurencji w branży oraz szanse na pojawienie się nowych producentów. Jest to sposób na analizę mikrootoczenia. Model ten łatwo zrozumieć kiedy mamy dostępne opracowanie dla fikcyjnej firmy. Takich dostępnych w internecie jest mnóstwo, wystarczy poszperać i edukować się z nich.

Makrootoczenie

Do analizy makro pomoże nam analiza PEST. Polega ona na określeniu czynników polityczno-prawnych, społecznych, ekonomicznych i technologicznych. Wgłębienie się w prawo i politykę uświadomi nas jakie normy spełniać musi nasza placówka oraz jak wyglądać powinny nasze umowy. Czynniki ekonomiczne pomogą nam określić jakie finansowanie potrzebować będziemy oraz jak ułożyć ofertę dla klientów biorąc pod uwagę nasze aktualne środki finansowe. Czynniki społeczne pozwolą nam na zrozumienie stylu życia naszych potencjalnych klientów, ich zwyczajów oraz potrzeb. Zbadanie sytuacji technologicznej pozwoli nam na użycie najnowszych rozwiązań dzięki czemu dostarczymy najwyższej jakości produkty.

Nie daj się prześcignąć konkurencji

Gdy chcesz założyć nową działalność czy tylko ją rozwinąć bardzo ważną rzeczą jest analiza rynku. Pozwala ona na większą swobodę w naszym sektorze oraz sprawniejsze prowadzenie biznesu. Powyższe modele to tylko kilka z możliwych opcji, które pomogą nam w analizie. Przykładowo użyć można analizy SWOT (https://mfiles.pl/pl/index.php/Analiza_SWOT), czyli ocenić silne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia. Wyciąganie wniosków z analiz to nieocenione doświadczenie, które nabywamy na całe życie.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 3,67 out of 5)
Loading...

Może Cię również zainteresować:

Leave a Comment